05. Samen werken aan Assen
Intro
Programmasamenvatting
In 2017 passen we vaker en meer overheidsparticipatie toe. We betrekken raad en inwoners bij majeure onderwerpen aan de voorkant van processen met de raad om raad en inwoners vroegtijdig betrokken te laten zijn.
We nemen een besluit over de definitieve vorm voor samenwerking met Belastingen in Aa en Hunze en Personeel- en salarisadministratie (PSA) in Tynaarlo. We gaan door met de SDA-samenwerking op de onderdelen die al lopen.
Op het regionale niveau van de Regiovisie Groningen – Assen werken we samen aan de versterking van de economie. Naar aanleiding van het Woningbehoefte-onderzoek houden wij de regionale woningbouwafspraken tegen het licht. In 2017 continueren we de werkzaamheden aan de FlorijnAs.
We blijven inzetten op het versterken van ons netwerk met Duitse steden en ondernemers en we nemen deel aan bijeenkomsten en samenwerking in projecten van de Eems Dollard Regio. In onze samenwerking met Poznan leggen we de focus op evenementen en evenementenveiligheid en SMART Cities.
Onze visie op dienstverlening concretiseren we binnen het project digitale dienstverlening. Door de verdere invoering van i-Burgerzaken zorgen we ervoor, dat burgers zelf digitaal aangifte kunnen doen van onder meer geboorte, huwelijk en overlijden. Dit kan op ieder moment van de dag 24 x 7.
We laten binnen het informatiesysteem voor het sociale domein onderzoeken of er in overeenstemming met de afspraken over integriteit wordt gehandeld.
Highlights
- Beter inspelen op overheidsparticipatie.
- Bestendiging en uitbreiding van de intergemeentelijke samenwerking in het kader van Samenwerking Drentsche Aa.
- In het kader van de Regiovisie Groningen - Assen samenwerking voor versterking van de economie.
- Burgers kunnen zelf digitaal aangifte gaan doen bij de burgerlijke stand.Onderzoek in het sociale domein naar het handelen in overeenstemming met de afspraken over integriteit.
Wat willen we bereiken
1) Bestuur
Bestuur
De actuele ontwikkelingen vragen om een nieuwe stijl van besturen. Als college dragen wij een gezamenlijke verantwoordelijkheid om te besturen en taken uit te voeren. Centraal hierbij staat het uitgangspunt dat we niet zorgen voor, maar zorgen dat. We betrekken inwoners, ondernemers, organisaties en adviesraden actief bij nieuwe ontwikkelingen én bij de uitvoering van bestaand beleid. Hiermee geven we concreet invulling aan de actieve, bereidwillige samenleving.
De raad heeft aangegeven regelmatig de inwoners van Assen te betrekken bij de besluiten die de raad moet nemen.
Organisatie
De ambtelijke organisatie moet in staat zijn onze stijl van besturen te faciliteren en te ondersteunen. De organisatie zal steeds meer onderdeel worden van een netwerk of keten van partners om de gemeentelijke taken uit te voeren. Vanuit het uitgangspunt ‘inhoud bepaalt vorm’ kunnen wijzigingen in de bestaande organisatiestructuur aan de orde zijn.
2) Regionale samenwerking
Samenwerking Drentsche Aa
De bedrijfsvoeringsamenwerking met Aa en Hunze en Tynaarlo groeit wat ons betreft verder uit. Door lange tijd met elkaar samen te werken, worden we er beter in en bereiken we sneller samenwerkingsvoordelen. We werken daarbij niet naar een vaststaande vorm toe, maar onderzoeken per onderwerp of samenwerking loont en welke vorm daarbij past (projectmatig, samenvoeging, netwerkconstructie).
Regiovisie Groningen – Assen (RGA)
De samenwerking binnen het verband van de Regiovisie Groningen-Assen wordt voortgezet. We onderschrijven de nieuwe koers naar een netwerkorganisatie en een klein programmabureau. Daarbij zetten wij het Economisch Platform met ondernemers en kennisinstellingen voort. Wij stellen samen met de stad Groningen de economische agenda op voor de regio en zoeken aansluiting bij de Noordelijke Innovatie Agenda (NIA).
Verkeer
In de Regio Groningen - Assen wordt het programma Bereikbaarheid onveranderd voortgezet. In het kader van het (rijks)programma Beter Benutten-vervolg wordt intensief gewerkt aan ITS (intelligente transportsystemen).
In het Beter Benutten 2 heeft Assen het project Minder Hinder Assen/Assen Slim Bereikbaar lopen.
NG4
De steden Assen, Groningen, Leeuwarden en Emmen zijn als NG4 onderdeel van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). De samenwerking binnen de NG4 draagt constructief bij aan gezamenlijke standpuntbepaling. Onze agenda binnen de NG4 is gericht op het verstevigen van de samenwerking, innovatie en strategische positionering richting Europa.
Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN)
Binnen de NG4 geven wij er de voorkeur aan om op de huidige voet binnen het SNN door te gaan; de grote stedelijke kernen zijn de economische trekkers van Noord-Nederland en moeten op grond daarvan ook in de toekomst een aparte positie binnen het SNN houden. Dit betekent ook dat de NG4 in de toekomst een grotere rol wil gaan spelen als het gaat om het agenderen van onderwerpen. Als belangrijk onderdeel hiervan willen wij vanuit de NG4 de Noordelijke Innovatieagenda verder concretiseren.
Eems Dollard Regio (EDR)
We sluiten actiever aan op de Eems Dollard Regio vanwege de kansen in dit gebied met 2,8 miljoen inwoners. Vanuit het Europese INTERREG-project Smart Regio’s North ontwikkelen wij de samenwerking met Bremen en Oldenburg verder. Deze samenwerking heeft tot doel om voor het bedrijfsleven en kennisinstellingen projecten te ontwikkelen die tot nieuwe bedrijvigheid gaan leiden.
Internationale samenwerking Poznan en Oldenburg
Wij werken samen met Poznan binnen de kaders van de Samenwerkingsovereenkomst Assen - Poznan 2015-2019. Die heeft als doel om concrete activiteiten te ondersteunen, zodat wordt bijgedragen aan de ontwikkeling van de steden en de verbetering van levenskwaliteit.
Groningen Airport Eelde (GAE)
Wij streven ernaar onze positie af als aandeelhouder van Groningen Airport Eelde af te bouwen.
3) Dienstverlening
Dienstverlening
We blijven inzetten op de verdere verbetering van digitale dienstverlening. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties mogen rekenen op één toegang en één aanspreekpunt. Waar mogelijk schaffen we bestaande regels af of vereenvoudigen we ze. Door de drie decentralisaties moeten we ook nieuwe regels maken. Uitgangspunt is dat ‘niet zorgen voor, maar zorgen dat’ in deze regels doorklinkt.
Kwaliteit en integriteit
Wij zijn aanspreekbaar op de kwaliteit en integriteit van ons eigen handelen en dat van de ambtelijke organisatie.
Informatiebeveiliging
Vanwege de drie decentralisaties, het werken met nieuwe soorten gegevens en steeds verder gaande digitalisering hechten wij groot belang aan informatiebeveiliging. Daarom voeren wij de Baseline informatiebeveiliging Nederlandse gemeenten (BIG) in. Dit doen wij samen met de gemeenten Aa en Hunze, Tynaarlo en Noordenveld.
Informatiebeheer/Basisregistraties
We maken een laatste kwaliteitsslag waardoor onze basis op orde is en geven uitvoering aan het Nationaal Uitvoeringen Programma om de elektronische overheid mogelijk te maken (dit betreft de volgende geografische informatievoorziening en basisregistraties: Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Wet waardering Onroerende Zaken (WOZ), Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netwerken (WION) en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).
Wat doen we daarvoor
1) Bestuur
Bestuur
In 2017 gaat de gemeentelijke organisatie zich meer en meer richten op overheidsparticipatie. Dat betekent een geheel andere opstelling van de overheid in de relatie met haar inwoners. Het initiatief komt vanuit de samenleving en de gemeente speelt daar zo goed mogelijk op in.
Daarnaast hebben we met de raad afgesproken, om de raad zo vroeg mogelijk te betrekken in de voorbereiding van besluitvormingsprocessen op majeure onderwerpen (zoals de implementatie van de Omgevingswet). Dat biedt ook de raad de mogelijkheid om inwoners tijdig bij zijn meningsvorming en bij de besluitvorming te betrekken.
(Zie voor Overheidsparticipatie ook Programma Meedoen in Assen, 1) Transformatie en Programma Bedrijfsvoering, 1) Bedrijfsvoering.)
Organisatie
Indien nodig, werken we opgaven gestuurd. We pakken opgaven integraal aan, werken samen met andere partijen en verbinden slim mensen en middelen. Daarbij zoeken we de organisatievorm en rol die passen bij de opgave.
2) Regionale samenwerking
Samenwerking Drentsche Aa
We nemen een besluit over de definitieve vorm voor samenwerking met Belastingen in Aa en Hunze en Personeel- en salarisadministratie (PSA) in Tynaarlo (medewerkers zijn nu voor een periode van twee jaar gedetacheerd, die periode loopt in november 2017 af).
We gaan door met de samenwerking op de onderdelen die al lopen, zoals inkoop en de inzet van de gezamenlijke security officer.
We starten met het voorbereiden op de nieuwe Omgevingswet en onderzoeken welke taken we samen oppakken.
Regiovisie Groningen – Assen (RGA)
Economie
Op regionaal niveau werken we samen aan de versterking van de economie. Samen met de gemeente Groningen hebben we hierin het initiatief. Hierbij merken wij op, dat vooral ondernemers de agenda voor het Economisch Platform bepalen. De koers en strategie hiervoor worden verder aangescherpt en de samenwerking en verbinding tussen ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden worden verder versterkt. Vanuit die samenwerking werken we aan het versterken van het economisch klimaat van de regio met concrete acties.
Woningbouw
Naar aanleiding van het Woningbehoefte-onderzoek houden wij de regionale woningbouwafspraken tegen het licht. De regio ondersteunt regionale innovatieve projecten.
Verkeer
In 2017 continueren we de werkzaamheden aan de FlorijnAs. Die wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het programma Bereikbaarheid van de RGA.
Met de uitwerking van Beter Benutten ITS proberen we een verbinding te maken met Sensor City/Living Lab. (Zie voor Sensor City ook Programma Werken in Assen, 2)Economische ontwikkeling en innovatie)
Voor de werkzaamheden aan de FlorijnAs is met een Benutten Benutten-bijdrage het project Assen Slim Bereikbaar opgezet. Met mobiliteitsmanagement proberen we de overlast van de werkzaamheden te beperken.
NG4
In 2017 zetten we de samenwerking binnen de NG4 voort. Regelmatig bepalen we op basis van de inhoud onze gemeenschappelijke standpunten en acties. Met een concreet werkprogramma als basis is de agenda binnen de NG4 gericht op het verstevigen van samenwerking, innovatie en strategische positionering in de richting van Europa.
Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN)
We concretiseren als NG4 onze gezamenlijke inzet in de discussie over de toekomst van het SNN, die in de tweede helft van 2016 is gestart.
Eems Dollard Regio (EDR)
We blijven In 2017 inzetten op het versterken van ons netwerk met Duitse steden en ondernemers en we nemen deel aan bijeenkomsten en samenwerking in projecten van de Eems Dollard Regio. Voorbeelden hiervan zijn de al lopende samenwerkingen met Emden en de regio Bremen-Oldenburg.
Internationale samenwerking Poznan en Oldenburg
We leggen de focus op evenementen en evenementenveiligheid en SMART Cities (steden, waarin digitalisering en verstedelijking samenkomen, waardoor de stad aantrekkelijker, duurzamer en leefbaarder wordt). Bij het laatste onderwerp gaan we ook samenwerken met de gemeente Oldenburg in Duitsland.
Groningen Airport Eelde (GAE)
De financiële vertaling voor 2017 is afhankelijk van het besluit dat onze gemeenteraad neemt (zoals de raden en staten van de andere aandeelhouders dat eveneens doen). Het besluit wordt gebaseerd op de uitkomsten van het in 2016 verrichte strategisch onderzoek naar de toekomstperspectieven van de luchthaven.
3) Dienstverlening
Dienstverlening
Onze visie op dienstverlening concretiseren we binnen het project digitale dienstverlening. We gaan onderzoek doen naar het gebruik van en actief sturen op de dienstverleningskanalen digitaal, telefonie en fysiek.
Ook sluiten we aan op Berichtenbox van Overheid.nl, waar de burger zijn informatie kan vinden en ontvangen. We verbeteren en verbinden websites, waar op een eenvoudige manier informatie is te vinden, waarmee de burger zelf zaken kan regelen of duidelijkheid krijgt over het proces.
We zorgen ervoor, dat burgers zelf digitaal aangifte van geboorte, huwelijk, en overlijden kunnen doen en gaan de communicatie rondom onze dienstverlening optimaliseren. Burgers krijgen inzage in gegevens die op hen van toepassing zijn. In het sociaal domein wordt voor de telefonische dienstverlening zo veel mogelijk gebruik gemaakt van het gemeentelijk klantcontactcentrum.
De samenwerking tussen buurtteams en het Wmo-team wordt geïntensiveerd.
Kwaliteit en integriteit
Met een audit naar het gebruik van het GWS-systeem (het Gemeentelijk Welzijn Systeem is een informatiesysteem voor het sociaal domein) laten we onderzoeken of er in overeenstemming met de afspraken over integriteit wordt gehandeld.
Onze functionaris gegevensbeveiliging ziet erop toe dat privacy geborgd is.
Informatiebeveiliging
Na de al eerder uitgevoerde BIG-maatregelen gaan we in 2017 verder met het implementeren van de BIG. Bewustwording, meer aandacht voor informatieveiligheid en privacy zijn noodzakelijk, waarbij we voor de juiste technische maatregelen kiezen. We werken hierbij samen met Aa en Hunze, Noordenveld en Tynaarlo.
Informatiebeheer/Basisregistraties
Binnen de BRP (de Basisregistratie Persoonsgegevens) wordt in 2017 de invoering van i-Burgerzaken afgerond (via i-Burgerzaken kun je met je Digi-D inloggen en een geboorte, huwelijk, overlijden of verhuizing doorgeven. Ook kun je een nieuw paspoort aanvragen). Het betreft voor Assen in ieder geval de modules i-Paspoort en i-Rijbewijs.
Indicatoren
Toelichting
Gemiddelde WOZ-waarde
Onder het thema Leefklimaat staat de gemiddelde WOZ-waarde woningen in duizenden euro’s: dit betreft woningen als hoofdverblijf, woningen met praktijkruimte en recreatie- en overige woningen.
De gemiddelde WOZ-waarde ligt in Assen lager dan in de rest van Drenthe en Nederland: de gemeente Assen heeft naar verhouding namelijk veel sociale woningbouw (met veel huur- en rijwoningen).
Demografische druk
Onder het thema Gemeenteprofiel staat de demografische druk. Uitgedrukt in twee cijfers:
- Groene druk: % 0 – 15-jarigen ten opzichte van de groep 15 – 64-jarigen. Deze zijn voor Assen, Drenthe en Nederland respectievelijk 27,4; 26,0; 25,2.
- Grijze druk: % 65 jaar en ouder ten opzichte van de groep 15 – 64-jarigen. Deze zijn voor Assen, Drenthe en Nederland respectievelijk 28,8; 34,6 en 27,8.
- In de begroting zijn deze cijfers opgeteld tot één getal, respectievelijk 56,2; 60,6; 53.
Verdieping en links
Van Assen
buurtmonitor AssenRelevante derden
vngBeleidsdocumenten
Collegeprogramma 2014-2018 Mijn Assen
Jaarstukken 2015
Besluit begroting en verantwoording (BBV)
Aanvullende bezuinigingen 2012-2015
Minderen met maat
Regiovisie Groningen - Assen 2013 + Convenant 2014 Regio Groningen - Assen 2030
Strategische samenwerking met provincie 2012
Verder bouwen, ambities en bezuinigingen 2014-2017
Visie op dienstverlening “DIENSTVERLENING RICHTING 2020”
Overeenkomst inzake de gezamenlijke activiteiten gepland door de steden van Poznań en Assen in 2015 – 2019