01. Wonen in Assen
Intro
Programmasamenvatting
De huisvesting van statushouders blijft een grote uitdaging. We gaan concreter bezig met de voorbereiding van de implementatie van de nieuwe Omgevingswet. De inzet in de binnenstad in 2017 zal aan de hand van een programma inzichtelijk worden.
Er wordt weer flink gebouwd en we streven naar oplevering van 400 nieuwe woningen. De bouw op het Veemarktterrein start. Het beheer van de openbare ruimte is gericht op risico gestuurd beheer en op het minder of anders doen. We werken de dilemma’s met oplossingsrichtingen van de Agenda Beheer openbare ruimte verder uit en komen met voorstellen.
We versnellen de verduurzaming van de openbare verlichting door extra inzet van middelen.
Het streven is de Pilot Cityline (Openbaar vervoer en doelgroepenvervoer) te continueren. In 2017 vindt er aanbesteding van het Publiek Vervoer plaats.
We zetten in op versnelling van energiebesparing en duurzame energie-opwekking. We gaan onze eigen gebouwen verder verduurzamen. We ontwikkelen een pilot circulair bouwen in Assen. We maken de ontwikkeling van een groot zonnepark op het bedrijvenlandschap Assen-Zuid mogelijk. We onderzoeken de mogelijkheden voor windenergie, uitfasering van gas en warmtenetten.
Highlights
- Duurzaamheid: versnelling is ingezet.
- Aanbesteding Publiek Vervoer.
- Huisvesting circa 200 statushouders.
- Oplevering circa 400 nieuwe woningen.
- Doorontwikkeling Kloosterveen.
- Start bouw Veemarktterrein.
- Opgave binnenstad.
- Omgevingswet wordt voorbereid.
Wat willen we bereiken
1) Woningbouw en woonplan
We willen de groei van het woningaanbod faciliteren en zetten in op stimuleren van de woonvraag.
We bieden zoveel mogelijk ruimte aan nieuwe initiatieven.
Waar nodig passen we regels aan of schaffen we ze af.
We vinden het van belang dat onze huidige en toekomstige inwoners prettig wonen in Assen. Daarom willen we een evenwichtig programma van bouwplannen op inbreidings- en uitbreidingslocaties en inzet op kwaliteitsverbeteringen in de bestaande woningvoorraad en woonomgeving.
We willen ons woonbeleid en onze afspraken met woningcorporaties actualiseren.
Om onze groeiambitie en regionale afspraken te realiseren, gaan we 300 woningen bouwen, gevarieerd in aanbod en passend bij de vraag.
2) Openbare Ruimte
We streven naar een doelmatig ingerichte en verzorgde openbare ruimte. Dit levert een grote bijdrage aan de aantrekkelijkheid van de stad.
We gaan de budgetten voor het beheer van de openbare ruimte slimmer inzetten met specifieke aandacht voor de technische kwaliteit, de beeldkwaliteit en de binnenstad.
We blijven werken aan natuurontwikkeling.
Nieuwe ontwikkelingen mogen niet ten koste gaan van groene gebieden en water.
De FlorijnAs-projecten worden aangelegd met oog voor het toekomstige beheer en onderhoud. De uitgangspunten daarbij zijn functionaliteit en doelmatigheid.
3) Bereikbaarheid, verkeer en vervoer
We garanderen de bereikbaarheid van Assen.
Met de uitvoering van het programma FlorijnAs is de grootste (toekomstige) mobiliteitsopgave in de stad opgelost.
Bij het openbaar vervoer richten wij ons op instandhouding van een goede binnenstedelijke Openbaar Vervoer-voorziening, al dan niet in combinatie met een efficiënt doelgroepenvervoer.
Het fietsnetwerk in Assen is voor een groot deel op orde. Onze inzet richt zich op het in stand houden ervan. Daarnaast willen we de fietsbereikbaarheid van Assen verbeteren.
Met de inzet van sensortechnologie kunnen we bestaande infrastructuur beter benutten en hoeven we minder nieuwe infrastructuur aan te leggen.
4) Duurzaamheid
We willen een ambitieuze, groene gemeente zijn, die duurzaam ontwikkelt en bouwt en actief de toepassing van onder andere zonne-energie stimuleert.
Energiebesparing en decentrale opwekking van energie is gericht op kwaliteitsverbetering van woningen en het betaalbaar houden van de totale woonlasten.
Bij afval gaan we niet langer uit van afval, maar van grondstoffen die steeds beter hergebruikt kunnen worden.
Wat doen we daarvoor
1) Woningbouw en woonplan
Mede op basis van de nieuwe Woonvisie Assen 2016 koersen we op netto uitbreiding van de woningvoorraad met 290 woningen per jaar. Dit vereist nieuwbouw van gemiddeld circa 340 woningen per jaar, inclusief vervangende nieuwbouw. We sturen op een evenwichtige planning en programmering voor woning-bouwontwikkelingen in Assen. We zorgen voor een gevarieerd aanbod, dat aansluit bij de vraag van de markt en een goede balans tussen nieuwbouw op inbreidings- en uitbreidingslocaties.
De huisvesting van statushouders blijft door de fors toegenomen taakstellingen en afgenomen beschikbaarheid van geschikte woningen een grote uitdaging, die we samen met de woningcorporaties aangaan. Voor 2017 verwachten we een taakstelling voor circa 200 te huisvesten statushouders. Er is een reële kans dat we, ondanks de inspanningen, de taakstelling niet gaan halen. We blijven daarom maatregelen en alternatieven verkennen en uitvoeren om voldoende woonruimte beschikbaar te krijgen.
We zetten in op goede begeleiding en stimulering van nieuwe kansrijke initiatieven. Hierbij zoeken we naar flexibiliteit in planvorming en waar mogelijk versoepeling van regelgeving in bestemmingsplannen.
We zetten in op nieuwe stijlen van gebiedsontwikkeling en streven daarbij naar een open planproces met ruimte voor kleine en grote partijen. Voorbeeld hiervan is het Havenkwartier. Dit pakken we op met een passieve grondpolitiek en een actieve uitnodigingsstrategie.
We komen met een voorstel voor de herprogrammering van de gemeentelijke gebiedsopgaven.
We gaan meer inhoudelijk en concreet bezig met de voorbereiding van de implementatie van de nieuwe Omgevingswet (2019) in de organisatie en de werkprocessen. Hierover zal op meerdere momenten besluitvorming plaatsvinden. Een van de vragen aan de raad zal zijn: Wat is uw ambitieniveau? Op het moment dat de ambitie duidelijk is, geven wij aan of er extra middelen nodig zijn. Wij komen hierop terug in de voorjaarsnota.
De pilot actualisatie bestemmingsplan De Haar-West (TT Circuit en omgeving) wordt ter vaststelling aangeboden. Het geactualiseerde bestemmingsplan Assen West (Bonte Wever, Schepersmaat en Baggelhuizen) wordt eveneens ter vaststelling aangeboden.
In 2016 is met de diverse stakeholders een verkenning uitgevoerd naar een uitvoeringsprogramma met investeringsopgave voor de Asser binnenstad. De inzet in de binnenstad in 2017 wordt aan de hand van dit programma inzichtelijk. Voor de bestemmingsplannen Assen-Oost en Buitengebied wordt bekeken of deze nog opgepakt worden onder de huidige wetgeving (Wro), dan wel dat we daarmee wachten op de nieuwe Omgevingswet die gemeenten verplicht tot het opstellen van een gemeentelijk omgevingsplan.
Om de woningbouw ambitie te behalen, wordt in 2017 onder andere gewerkt aan de voorbereiding en uitvoering van diverse (bestuurlijk relevante) projecten.
De ontwikkeling Woonpark Diepstroeten is volop in uitvoering. Hier worden in circa tien jaar tijd 420 woningen gebouwd.
In Kloosterveen wordt in de buitenring van het centrumgebied Kloosterveste volop gebouwd. Op deze locatie verwachten we in 2017 opnieuw circa 100 woningen op te leveren. Daarmee is deze locatie voor 70% voltooid.
Voor de verdere ontwikkeling van de wijk Kloosterveen ronden we de planologische procedures voor een structuurvisie en een nieuw bestemmingsplan af. We willen de doorontwikkeling van de wijk in 2017 beginnen, in elk geval op de delen die al in bezit zijn van de gemeente. Daarnaast gaan we in gesprek met de eigenaren/ontwikkelaars van overige delen van Kloosterveen, om na te gaan hoe zij tot ontwikkeling kunnen komen.
De ontwikkeling van het Veemarktterrein voorziet in een aantrekkelijk nieuw woongebied voor stedelijk wonen nabij het centrum van Assen. In het gebied komt een mooi plein dat voldoende ruimte biedt voor evenementen. Ook voor deze ontwikkeling wordt de planologische procedure in 2017 afgerond, waarna we vlot met de uitvoering beginnen.
Voor 2017 verwachten wij oplevering van circa 400 nieuwbouwwoningen. Dit aantal is nodig om de eerdergenoemde gemiddelde ambitie te halen (inhaalslag).
2) Openbare Ruimte
Het beheer van de openbare ruimte is gericht op risico gestuurd beheer en op het minder of anders doen. We gaan door met het verkennen van nieuwe vormen van samenwerking, financiële arrangementen en maatschappelijk aanbesteden.
We werken de dilemma’s met oplossingsrichtingen van de Agenda Beheer openbare ruimte verder uit en komen met voorstellen.
We zetten de beperkte budgetten slim in. In het kader van de Participatiewet zetten we ‘Meewerkers’ in voor de meer arbeidsintensieve werkzaamheden. In de agenda BOR wordt de balans tussen kostenbesparing en werkaanbod voor ‘Meewerkers’ uitgewerkt.
Groot onderhoud voeren we uit op het moment dat de veiligheid niet meer gewaarborgd is, kapitaal verlies dreigt of wanneer bij de uitvoering samengewerkt kan worden met andere partijen of projecten. Voor steeds meer riolen, wegen en het groen nadert het moment dat vervanging onontkoombaar is. De ingrijpende financiële consequenties hiervan zijn in de agenda BOR inzichtelijk gemaakt. We blijven werken aan bezuinigingen door omvormingen van objecten (speeltoestellen en banken) die duurder zijn in onderhoud naar objecten die goedkoop kunnen worden beheerd.
Het dagelijks beheer van de openbare ruimte richt zich op de principes schoon, heel en veilig binnen de vastgestelde technische en beeldkwaliteitsniveaus. In 2017 gaan de eerste objecten van de FlorijnAs-projecten over in het dagelijks beheer. Hiervoor is budget begroot.
Wij voeren onderzoek uit naar de toekomst van de begraafplaatsen.
We versnellen de verduurzaming van de openbare verlichting door extra inzet van middelen.
3) Bereikbaarheid, verkeer en vervoer
Het programma FlorijnAs is nog volop in uitvoering. Het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt in 2017 op het zuidelijke deel van het stationsgebied.
Met een nieuwe aanpak, samen met inwoners en marktpartijen, geven we vorm aan de nieuwe mobiliteitsvisie. De mobiliteitsvisie wordt ter vaststelling aan de raad aangeboden. Hierin willen we bestaande voorzieningen beter benutten, meer inzetten op gedragsbeïnvloeding en nieuwe technieken en de fiets beter faciliteren.
Het streven is de Pilot Cityline (Openbaar vervoer en doelgroepenvervoer) te continueren. De actuele stand van zaken wordt meegenomen in de najaarsnota. In 2017 vindt er een al dan niet gezamenlijke aanbesteding van het Publiek Vervoer (regulier openbaar vervoer en doelgroepenvervoer) plaats.
In 2017 proberen we met behulp van subsidies ontbrekende schakels in het fietsnetwerk te realiseren. Daarnaast willen we bij een aantal verkeerslichten de doorstroming van het fietsverkeer verbeteren.
Het verkeersmanagementsysteem wordt in 2017 onder andere met sensortechnologie verder geoptimaliseerd.
4) Duurzaamheid
We zetten in op versnelling van energiebesparing en duurzame energieopwekking. We ondersteunen bedrijven en instellingen en werken samen met bijvoorbeeld parkmanagement, stichting Assen voor Assen en Stichting Energy Challenges. We gaan met bedrijven op zoek naar mogelijkheden voor energiebesparing en opwekking van duurzame energie.
We geven zelf het goede voorbeeld door onze eigen gebouwen verder te verduurzamen. We zoeken naar mogelijkheden om de gebouwen die we verhuren ook te verduurzamen. We verwachten in 2017 10% van het gemeentelijk energieverbruik te beperken.
Naast bedrijven en instellingen willen we ook bewoners bewust maken van hun energiegebruik. Dit doen we door middel van een breed spectrum, zowel via nieuwe energieopwekking, als ook door het gebruik van energie omlaag te brengen. Zo hebben we een project op bewustwording en gedrag. Hierin zoeken we breed naar (internationale) funding en samenwerking met andere partijen om grote slagen te kunnen maken.
We werken aan het behalen van de doelstellingen zoals geformuleerd in de Woonvisie, samen met woningcorporaties, bewoners(initiatieven), bedrijven en het Drents Energieloket. We verbeteren en intensiveren hiervoor onze aanpak met energieprestatie adviezen. Een wijkgerichte en/of doelgroepgerichte aanpak heeft de voorkeur.
We streven ernaar woningrenovatie te betalen uit energiebesparingen en hebben hiervoor het Asser Servicekostenmodel ontwikkeld. Dit willen we inzetten voor energierenovatie bij flatgebouwen en grondgebonden woningen naar de Nul op de meter. We gaan ons concentreren op goedkope koopwoningen.
We ontwikkelen een pilot circulair bouwen in Assen. We richten ons daarbij op de nieuwbouwprojecten, zoals in Kloosterveen. We zien kansen om onze ambities op het gebied van sociale woningbouw en duurzaamheid te verbinden en innovatie te bevorderen. We zoeken hiervoor de samenwerking met Circulair Friesland, Europa en steden in Noord-Nederland om voldoende volume te generen voor verandering in de keten.
We continueren het duurzaamheidsfonds. We zetten extra capaciteit op het realiseren van de projecten.
In het duurzaamheidscentrum geven we verder vorm aan het beleid voor natuur- en milieueducatie en duurzaamheid door exposities, lessen voor basisschoolleerlingen, activiteiten en informatie op het gebied van duurzaamheid, natuur en milieu. We doen dit in nauwe samenwerking met maatschappelijke partners, vrijwilligers en gebruikersgroepen die inbreng leveren in het informatiecentrum en bij de lessen en activiteiten.
We maken de ontwikkeling van een groot zonnepark op het bedrijvenlandschap Assen-Zuid mogelijk. Geïnspireerd op de carports met zonnepanelen bij het TT-circuit, stimuleren we naar uitrol daarvan.
In 2016 zijn de inzamelfrequenties van het huishoudelijk afval gewijzigd en dit wordt in 2017 voortgezet. Met een communicatiecampagne worden burgers niet alleen gestimuleerd om hun afval goed te scheiden, maar ook om zoveel mogelijk afval te voorkomen (afvalpreventie). De brengvoorzieningen voor hoogbouwaansluitingen worden in 2017 verder geoptimaliseerd, zodat deze inwoners hun afval 24/7 gescheiden kunnen aanbieden.
Indicatoren
* Deze cijfers zijn niet conform de werkelijkheid aangezien de politie niet consequent registreert
** De prognose voor 2017 is 118 kg
*** De prognose voor 2017 is 4,2
**** De prognose voor 2017 is 12,9
Ziekenhuisopname en overige vervoersongevallen
Een prognose 2017 voor ‘Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig’ en ‘Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser’ is niet te geven. Dit verschilt van jaar tot jaar en hangt ook af van de registraties door de politie. Daarom bij beide pro memorie.
Hernieuwbare elektriciteit
In de klimaatmonitor is aangegeven dat in 2017 op basis van de huidige bekende projecten 4,2% duurzame energie wordt opgewekt, uitgedrukt in procenten van het gehele energieverbruik, dus gas en elektra.
Verdieping en links
Van Assen
buurtmonitor AssenRelevante derden
vngBeleidsdocumenten
Collegeprogramma 2014-2018 Mijn Assen
Jaarstukken 2015
Besluit begroting en verantwoording (BBV)
Ambitiedocument aantrekkelijke binnenstad Assen 2010
Beheer van het openbaar vaarwater in Assen
Beheersplan kunstwerken
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen
Beleids- en beheersplan verkeersregelinstallaties
Beleidsnota gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Assen 2007
Beleidsnota historie en toekomst Noorder- en Zuiderbegraafplaats inclusief lijst
Beleidsnota Natuur- en Milieueducatie
Beleidsplan graffiti en wildplakken
Beleidsplan integrale schuldhulpverlening 2013-2016
Bodemvisie gemeente Assen
Collegeprogramma 2014-2018 Mijn Assen
Gemeentelijk Water en Riolerings Plan Assen 2013-2018
Groenbeheervisie
Groenstructuurvisie
Het groene Frame van Assen 2010
IBOR (kwaliteitsniveaus Integraal Beheer Openbare Ruimte) 2007
Inrichtings- en beheerplan De Boskamp
Masterstudie FlorijnAs
Minderen met maat
Nota wegbeheer Assen
Ontwikkelvisie binnenstad
Raamnota Openbare Ruimte 2006
Regiovisie Groningen - Assen 2013
Rotonde adoptieplan
Stedelijk speelbeleidskader
Structuurplan Stadsrandzone
Structuurvisie Assen
Structuurvisie FlorijnAs
Structuurvisie infrastructuur en ruimte (Rijk)
Verder bouwen, ambities en bezuinigingen 2014-2017
Visie Aantrekkelijke Binnenstad
Visie Assen Oost Gebiedsgericht Werken 2012
Visie Lariks Gebiedsgericht Werken 2012
Visie Molenbuurt 2013
Visie Molenbuurt Gebiedsgericht Werken 2012
Welstandsnota • Woonplan 2010-2030 Een stad voor iedereen