03. Meedoen in Assen
Intro
Programmasamenvatting
Niet zorgen voor, maar zorgen dat. De titel van het collegeprogramma vertaalt zich zowel in een veranderende rol van onze organisatie als in onze manier van werken in het sociaal domein. Dit betekent meer verantwoordelijkheid en regie bij de samenleving neerleggen. Dit betekent ook normaliseren in plaats van problematiseren.
Geld uit de bestaande budgetten sociaal domein zetten we in voor preventieve maatregelen. Denk hierbij aan de inzet van praktijkondersteuners jeugd binnen huisartsenpraktijken, schoolmaatschappelijk werk, armoede-aanpak en gezonde leefstijl.
De buurtteams krijgen een leidende rol als casusregisseur bij multi-problematiek. Ook zetten we de buurtteams in bij de intake van Wmo-voorzieningen en bij de vroegsignalering van schuldenproblematiek.
In 2017 bereiden we de Harmonisatiewet (voorschoolse opvang) voor. Dit combineren we met de ontwikkeling van alles-in1-scholen.
Het sociale en fysieke domein worden via het gebiedsgericht werken van Mijn Buurt Assen met elkaar verbonden. Waar Actium grootscheepse renovatie en nieuwbouw pleegt, investeren wij fors in de openbare ruimte.
Highlights
- Overheidsparticipatie: de gemeente als partner.
- Huisartsenpraktijken krijgen een praktijkondersteuner Jeugd.
- Doorontwikkeling en verankering buurtteams.
- Ontwikkeling alles-in1-scholen.
- Mijn Buurt Assen: investeringen in de openbare ruimte
Wat willen we bereiken
Transformatie
Niet zorgen voor, maar zorgen dat. De titel van het collegeprogramma vertaalt zich zowel in een veranderende rol van onze organisatie als in onze manier van werken in het sociaal domein.
Dit betekent meer verantwoordelijkheid en regie bij de samenleving neerleggen. Dit betekent ook normaliseren in plaats van problematiseren.
Samen met inwoners, vrijwilligers en professionals zetten we in op meer preventie en op het versterken van de eigen kracht en het sociaal netwerk van inwoners.
Door samen te werken met partners in het sociale domein benutten we ook hun organisatiekracht om de hiervoor genoemde transformatiedoelen te bereiken. Denk hierbij aan partners als huisartsen, sportverenigingen en scholen.
Waar het nodig is, kunnen inwoners op passende ondersteuning blijven rekenen. Wij vinden het belangrijk dat inwoners deze ondersteuning eenvoudig kunnen vinden en dat deze aansluit bij hun echte vraag. In 2017 is er een toegang voor Wmo en jeugdhulp die ervoor zorgt dat inwoners op een snelle en effectieve manier de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Iedereen is in twee stappen op de juiste plaats en voor complexe situaties en multi-problematiek is er casusregie. De toegang is digitaal, telefonisch en fysiek te benaderen.
Binnen de toegang hebben de buurtteams van Vaart Welzijn vooral een taak op het gebied van preventie en het gebruik van algemene en voorliggende voorzieningen. De gemeente zorgt voor de indicatiestelling van maatwerkvoorzieningen, gespecialiseerd casemanagement jeugd en de registratie van de voorzieningenadministratie.
We willen de monitoring in het sociale domein versterken, om zo meer inzicht te krijgen in het bereiken van de hiervoor genoemde transformatiedoelen.
1) Jeugdhulp
Zorgvragers krijgen de regie meer in eigen hand en schakelen zoveel mogelijk een eigen netwerk in. In de jeugdhulp wordt daarom primair ingezet op preventie en lichte ondersteuning. Daarmee verminderen we de inzet van duurdere of specialistische zorg.
We hebben sub-regionaal en regionaal voor de komende twee jaren opnieuw individuele maatwerkvoorzieningen jeugdhulp ingekocht.
Uit de eerste betrouwbare cijfers over het aantal kinderen met jeugdhulp zien we dat we in Assen meer jeugdhulp verstrekken dan het landelijke gemiddelde percentage. We hebben afgesproken te laten onderzoeken waardoor dit wordt veroorzaakt.
Ook blijven we inzetten op het afschalen van de zwaarte van in te zetten ondersteuning.
De stroomlijning van het preventieve aanbod aan collectieve voorzieningen en lichte ondersteuning wordt verder opgepakt. Motto is dat we niet streven naar meer inzet, maar naar het verbeteren van de inzet die er al is.
We denken aan de juiste knoppen te draaien om een daling in ondersteuning en ondersteuningszwaarte te bewerkstelligen: dit door de vroegtijdige signalering goed op orde te hebben, het ingeregeld raken van de buurtteams en de toegangen en de verbinding tussen de vindplaatsen van ondersteuning door middel van heldere zorgroutes en samenwerkingsafspraken.
2) Wmo
De Wet maatschappelijke ondersteuning is bedoeld om inwoners in staat te stellen mee te doen aan de samenleving en gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie. Wanneer een inwoner een vraag om ondersteuning heeft, brengt de gemeente samen met deze inwoner de vraag in kaart. Daarbij komt nadrukkelijk aan de orde wat de inwoner en zijn sociaal netwerk zelf kunnen doen om de vraag op te lossen en wat er nodig is om de eigen kracht van inwoner en netwerk te versterken. De ondersteuning van de gemeente is daarbij aanvullend.
3) Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad
Om alle Assenaren mee te laten doen is het belangrijk dat burgers zélf verantwoordelijkheid nemen en werken aan een actieve, bereidwillige samenleving. De gemeente stimuleert en faciliteert met ruimte, werkt aan het versterken van netwerken, het vernieuwen van de welzijnsaanpak en het ondersteunen van de inwoners. Hierdoor moet de gezamenlijke initiatiefkracht van inwoners in de stad toenemen.
4 en 6) Schuldhulpverlening en armoedebestrijding
Het hebben van schulden is een blokkade voor inwoners om te kunnen participeren. Schuldhulpverlening is daardoor onmisbaar. Wij willen dat de schuldhulpverlening voor onze inwoners nabij en snel is, met een zo laag mogelijke drempel. Niet alleen het acute probleem moet worden opgelost, maar de oplossing moet ook duurzaam zijn. De GKB, de buurteams en WPDA werken nauw samen en vullen elkaar aan. De GKB blijft sturen op de wachttijden: in 2017 is zeven werkdagen tussen melding en intake de norm.
De organisatie van de GKB is voorbereid op de toekomstige ontwikkelingen zoals de gemeentelijke herindelingen in de provincie Groningen en de veranderingen in de markt.
Bij inwoners met een laag inkomen willen wij financiële rust en zekerheid bieden en voorkomen dat ze in financiële problemen raken. Inwoners in armoede willen we meer perspectief bieden. Daarbij vinden we het vooral belangrijk dat kinderen niet worden gedupeerd door de financiële situatie van hun ouders.
5) Sport
We zetten actief in op de gezonde leefstijl, in het bijzonder die van jongeren en kwetsbare groepen.
7) Onderwijs
In 2017 gaan we verder met de voorbereiding van de Harmonisatiewet (verwachte ingang 1 januari 2018). We willen bereiken dat er kwalitatief goede peuteropvang in Assen blijft bestaan en gaan dit borgen in de ontwikkeling van Alles-in1-scholen. Ook streven we naar een groter bereik van peuters. Voorschoolse voorzieningen zijn aantrekkelijk en dichtbij. Op alle scholen wordt in 2017 voor- en vroegschoolse educatie geboden (VVE). Daarnaast borgen we de opbrengsten van de Brede School, zoals bereikbaarheid van naschoolse activiteiten en een doorgaande lijn op de schakelmomenten in de schoolloopbaan.
We hebben alle kwetsbare jongeren (16-23 jaar) die niet naar school gaan of geen werk (meer) hebben in beeld en zorgen ervoor dat ze weer naar school gaan of werk hebben. We richten ons met name op scholieren van Pro Assen en Van Liefland en op leerlingen die een MBO-2 diploma hebben.
De groep jongeren die zelfstandig de weg naar de arbeidsmarkt vindt, profiteert zo goed mogelijk van een match tussen opleiding en werkgelegenheid.
We willen dat er een goede verbinding is tussen ondersteuning op school en thuis. Speerpunt is preventie in de zin van: licht en collectief waar mogelijk en zwaar en individueel waar nodig.
Wat doen we daarvoor
Transformatie
Overheidsparticipatie
Het afgelopen jaar is een start gemaakt met het invullen van de veranderende rol van onze organisatie. Met de maatschappelijke opgave als uitgangspunt zijn we op tal van terreinen aan het leren wat de samenleving van ons vraagt. En op welke manier wij daar als overheid in kunnen participeren. Flexibel zijn, aansluiten, verbinden en versnellen zijn hierbij belangrijke vaardigheden. In drie pilots doen we ervaring op met deze veranderende rol. We bieden ruimte in maatschappelijk vastgoed, in groenbeheer in de wijk en hebben een combinatie gemaakt in stedelijk vervoer en doelgroepenvervoer. Ook in 2017 zullen we al lerende doen en zullen er nieuwe onderwerpen bij komen waarin we als gemeente partner zijn in plaats van eigenaar. Met onze medewerkers gaan we stappen maken in de ontwikkeling van de hiervoor gevraagde vaardigheden. We starten groepen om opgedane kennis te delen, leren met elkaar in de training ‘werken met netwerken’ en doen dat niet alleen achter onze eigen voordeur maar juist samen met onze partners. We zijn er namelijk van overtuigd dat de verandering die gevraagd wordt in gezamenlijkheid moet gebeuren. Groepen zullen daarom divers worden samengesteld: ambtenaren, inwoners, professionals en raadsleden. Verder gaan we onderzoeken wat deze nieuwe rol van ons vraagt op het gebied van HRM en financiën. De gemeente biedt in haar nieuwe rol een inspirerende werkomgeving en doet een beroep op de competenties van haar medewerkers.
(Zie voor Overheidsparticipatie ook Programma Samen werken aan Assen, 1) Bestuur, en Programma Bedrijfsvoering, 1) Bedrijfsvoering.)
Resultaatgerichte inzet van maatwerkvoorzieningen
Per 2017 starten de nieuwe contracten met aanbieders voor jeugd, Wmo en beschermd wonen. Hiervoor hebben we een resultaatgericht inkoopmodel ontwikkeld dat betere handvatten biedt om met zorgaanbieders specifieke resultaten op cliëntniveau af te spreken en te bewaken.
Samenwerking
Er worden samenwerkingsafspraken gemaakt met de huisartsen om de zorgroutes voor jeugdhulp beter te stroomlijnen.
Preventie
We zetten geld uit de bestaande budgetten sociaal domein in voor preventieve maatregelen. Denk hierbij aan de inzet van praktijkondersteuners jeugd binnen huisartsenpraktijken, schoolmaatschappelijk werk, armoede-aanpak en gezonde leefstijl.
Buurtteams
De buurteams zullen naast het eigen Wmo-team en team Jeugd actiever worden ingezet voor gesprekken met klanten met problemen op het gebied van begeleiding, dagbesteding, vervoer en hulp bij het huishouden.
De medewerkers van de buurtteams krijgen hiervoor scholing. Vaart Welzijn en gemeente maken afspraken over de samenwerking tussen het Wmo-team, team Jeugd en de buurtteams.
De buurtteams krijgen een leidende rol als casusregisseur bij multi-problematiek. Het lopende project wordt in 2017 afgerond.
Met een gerichte campagne willen Vaart Welzijn en de gemeente bereiken dat het voor professionals en inwoners duidelijk is waar ze terecht kunnen met hun vragen en hoe zorg-/ondersteuningsroutes werken.
(Zie ook Programma Meedoen in Assen, Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad.)
Toegang
Er wordt een eenduidig systeem van toegang ingericht voor de telefonische dienstverlening voor de Wmo en jeugdhulp.
De vindbaarheid van digitale informatie over het sociaal domein wordt verbeterd. Bestaande websites worden gescreend op actualiteit en doeltreffendheid. Waar nodig en mogelijk worden slimme verbindingen gemaakt.
Toezicht(jeugd/Wmo)
We starten met de uitvoering van het plan van aanpak ‘Fraudepreventie en Toezicht Rechtmatigheid’. Het gaat hierbij om inzet van de toezichthouder Wmo en om scholing van de toegangsmedewerkers in hun signalerende taak.
1) Jeugdhulp
In de jeugdhulp werken we in 2017 een aantal speerpunten verder uit. Deze speerpunten staan overigens niet los van elkaar, ze beïnvloeden elkaar:
- Monitoring op de verwijzing naar ondersteuning en het gebruik hiervan.
- Inrichten van het toezichthouderschap op jeugdhulpaanbieders.
- Verdere versterking van bestaande netwerken in het lokale domein.
- Ondersteunen van de huisarts en jeugdarts via de inzet van een praktijkondersteuner binnen de huisartsenpraktijken die zich verbinden met team jeugd, buurtteams en onderwijs.
- Meer inzetten op het schoolmaatschappelijk werk als belangrijke schakelfunctie naar onderwijs-ouders-buurtteam.
- Verbinding met het domein veiligheid (VTD, spoed4jeugd, Raad voor de Kinderbescherming en gecertificeerde instellingen) versterken door het uitwerken van de veiligheidsketen.
- Inzet op (preventieve) opvoedondersteuning en Integrale vroeg hulp.
- We zijn in 2016 gestart met het organiseren van zogenaamde werkplaatsen op jeugdthema’s. We gaan hiermee door, omdat hiermee de verbinding met alle partijen in het lokale jeugddomein wordt gemaakt op basis van actuele thema’s.
In 2017 willen we meer zicht hebben op het gebruik van de preventieve voorzieningen en lichte ondersteuning zodat we beter in staat zijn de beoogde verschuiving in ondersteuning te monitoren.
Steeds vaker worden we geconfronteerd met de gevolgen voor kinderen van complexe scheidingen. Zo’n scheiding brengt de ontwikkeling van deze kinderen ernstig in gevaar, omdat ouders niet in staat zijn het belang van hun kinderen voorop te stellen. In 2017 is het voorkomen dat kinderen door een complexe scheiding in de knel komen een belangrijk aandachtspunt.
Een belangrijke rol is weggelegd voor voorlichting en preventie. Ouders moeten zich al voor een eventuele scheiding realiseren welke gevolgen het voor hun kinderen heeft als zij strijd met elkaar voeren. Effectieve hulpverleningsprogramma’s voor kinderen en ouders dienen breed en laagdrempelig beschikbaar te zijn en tijdig te worden ingezet. Met alle betrokken lokale partijen (overheid, hulpverlenende instanties, de rechtspraak, advocaten en belangenverenigingen voor gescheiden ouders) willen we in gesprek gaan en richtlijnen ontwikkelen hoe te handelen bij een problematische scheiding waarbij minderjarige kinderen zijn betrokken. Centrale vragen daarbij zijn hoe het belang van de kinderen steeds voorop kan blijven staan en wie de belangen van deze kinderen vertegenwoordigt.
2) Wmo
Hulp bij huishouden
Voor de algemene schoonmaakvoorziening handhaven wij het beleid om per cliënt € 10 toeslag te geven. De rijksmiddelen voor deze toeslag krijgen we vanaf 2017 niet meer als aparte financieringsstroom, maar als onderdeel van de algemene Wmo-middelen. We verwachten een toename van de vraag naar ondersteuning bij regie op het huishouden, omdat mensen langer thuis blijven wonen. Wij houden hier rekening mee binnen de bestaande Wmo-middelen.
Beschermd wonen
We zorgen dat inwoners met psychiatrische problematiek in een beschermde woonvorm, stappen kunnen zetten richting zelfstandig wonen met ambulante begeleiding en ondersteuning. Hiervoor zijn voldoende sociale huurwoningen nodig. Daarnaast is integratie in de buurt de grote uitdaging. Dit is bij uitstek een opgave waarbij zorgaanbieders, woningcorporaties en andere partijen elkaars kennis nodig hebben en moeten samenwerken. Wij faciliteren voor deze en andere woon/zorgvraagstukken een Platform Wonen & Zorg.
Het Rijk ontwikkelt vanaf 2017 een objectief verdeelmodel voor de bekostiging van beschermd wonen. We volgen de ontwikkelingen op de voet.
Crisisopname Verstandelijk Gehandicapten
We gaan de inkoop crisisopname verstandelijk gehandicapten beter regelen. Het gaat om mensen tussen wal en schip die buiten de Wet langdurige zorg en Zorgverzekeringswet vallen. Omdat dit specialistische zorg betreft, gaan wij dit in Drenthe provinciaal inkopen. Voor Assen blijven we uitgaan van maximaal € 45.000 op jaarbasis. Dit is ongeveer hetzelfde niveau als nu waarbij nu nog telkens per losse casus wordt gehandeld.
Maatschappelijke opvang
Conform het in 2015 vastgestelde Verbeterplan Maatschappelijke Opvang gaan we vanaf 2017 het aanbod van de daklozennachtopvang voor jongeren en volwassenen fysiek samenvoegen. Daarbij kijken we ook naar mogelijkheden om de inloop en de sociale activering meer integraal te organiseren met als doel meer efficiëntie en een betere benutting van capaciteit.
Ook gaan we in 2017 een meer integrale aanpak van triage vormgeven voor maatschappelijke opvang, OGGZ, Veiligheidshuis en de ketensamenwerking acute psychiatrie inclusief de doelgroep ‘verwarde personen’. We hebben deze opdracht belegd bij de GGD.
3) Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad
Mijn Buurt Assen
De gemeente blijft samen met Actium, Vaart Welzijn en inwoners werken aan de verbetering van de leefomgeving van Assenaren. Daarbij verbindt zij sociale en fysieke ingrepen aan elkaar in het gebiedsgericht werken. Dit alles leidt tot een programma voor vernieuwing en upgrading van onze stad, een mooi voorbeeld waar samenwerking met externe partijen toe kan leiden. Ook de inzet van nieuwe partners wordt zichtbaar in 2017.
Mijn Buurt Assen krijgt als digitaal platform een upgrade waardoor het nog meer leidt tot netwerkvorming en kennisdeling voor inwoners van Assen.
Actium start binnenkort met grootscheepse renovatie en nieuwbouw. Dat vraagt van de gemeente de toegezegde investering in het openbaar gebied. In Lariks wordt begonnen met de samenwerking bij de renovatie van 102 woningen als begin van een grote transformatie van deze wijk in 2017 en 2018. Een in 2016 gestart groot renovatieproject in Oude Molenbuurt loopt door in 2017, waarna andere projecten zullen volgen. In Assen Oost zullen begin 2017 twee projecten in uitvoering gaan.
(Zie ook Programma Meedoen in Assen, Transformatie)
Stimuleringsregeling
Met STILA (Stichting stimuleren van leefbaarheid in Assen) is Assen landelijk koploper in de vernieuwing van instrumenten. Hier staan inwoners aan het roer voor het stimuleren en faciliteren van welzijn en leefbaarheid. Het biedt één toegang voor het ondersteunen van bewonersinitiatieven. STILA is een stichting voor en door bewoners en bevindt zich daarmee buiten de gemeentelijke organisatie. Assenaren die samen willen werken aan leefbaarheid kunnen naast een financiële bijdrage gebruik maken van elkaars kennis, netwerken en materialen. Vanuit deze aanpak worden er ook nieuwe netwerken en instrumenten ontwikkeld.
Wij laten onderzoek uitvoeren naar de aard van de stimuleringssubsidies voor Sport en cultuur.
Vaart Welzijn
Vaart Welzijn geeft in Assen vorm en inhoud aan de vernieuwing van het welzijnswerk. Uitgangspunten daarbij zijn de versterking van de eigen kracht van inwoners, ondersteuning volgens het principe licht waar het kan en intensiever waar nodig, komen van individuele naar collectieve aanpak en werken vanuit de buurtteams.
Bij collectieve aanpak wordt de verbinding gemaakt met de uitvoeringsprogramma’s van Mijn Buurt Assen.
Er zijn vier buurtteams actief, waarmee een dekkende inzet voor de hele stad wordt vormgegeven.
Naast de inzet op de onderdelen zoals beschreven in de oorspronkelijke opdracht aan Vaart Welzijn zijn aanvullende opdrachten verstrekt voor sport en bewegen, opvoedondersteuning, jongerenparticipatie en schoolmaatschappelijk werk.
Met het jaarplan 2017 sturen we op de resultaten en het maatschappelijk effect van Vaart Welzijn. Door beide te monitoren en te analyseren verkrijgen we meer inzicht in de omvang en complexiteit van de ondersteuningsvraag en sturen we op de verbinding van Vaart Welzijn met ketenpartners.
Asielzoekers en nieuwkomers
Ook in 2017 zal de instroom van asielzoekers in Nederland en daarmee de taak voor gemeenten om degenen die een verblijfsvergunning krijgen (vooral Syriërs en Eritreeërs) te huisvesten naar verwachting hoog blijven. Voor de maatschappelijke begeleiding, verzorgd door Vluchtelingenwerk Noord-Nederland, ontvangen de gemeenten een vergoeding van het Rijk. Deze vergoeding dekt de kosten van de maatschappelijke begeleiding in Assen. De gemeenten hebben in 2016 een bestuursakkoord met het Rijk afgesloten over de verhoogde asielinstroom. Uitvloeisel daarvan is de participatieverklaring die alle statushouders binnen een jaar na vestiging in de gemeente moeten ondertekenen. In overleg met Vaart Welzijn en Vluchtelingenwerk Noord-Nederland kijken we hoe (de voorbereiding op) deze ondertekening het beste vorm kan worden gegeven.
4 en 6) Schuldhulpverlening en armoedebestrijding
Schuldhulpverlening
Het aantal mensen met problematische schulden loopt landelijk nog altijd gestaag op. Dit betekent dat de vraag naar schuldhulpverlening niet zal afnemen. Naast de GKB dingen er meerdere marktpartijen mee op de markt. Het aandeel van de GKB wordt daardoor kleiner, dit betekent ook dat de invloedsfeer van de gemeente afneemt.
In 2017 ligt de focus op kwaliteit, snelheid en samenwerking. De GKB kan daarmee onze inwoners het beste bijstaan bij het oplossen van hun schulden. De vroegsignalering verschuift naar de buurteams die in de wijken actief zijn en de inwoners van dichtbij mee maken.
De intake vindt laagdrempelig plaats bij de mensen thuis. De GKB organiseert schuldhulpverlening naast en dicht tegen de buurtteams aan en heeft een snelle verbinding met WPDA.
We willen komen tot een betere beheersing van de inzet van middelen en schuldhulpverlening, onder andere door met de GKB vooraf prestaties af te spreken en deze te koppelen aan een taakstellend budget. Net als bij WPDA zal gestuurd worden op resultaat en maatschappelijk effect met een prestatieovereenkomst.
Armoedebestrijding
We geven uitvoering aan het in november 2015 vastgestelde armoedebeleid. We zetten in op het bieden van een financieel vangnet. De Meedoenregeling, als drager van het gemeentelijk vangnet, zetten wij voort. Stichting Leergeld, Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds zetten we in tegen de kinderarmoede. Verder gaan we door met het in 2014 ingezette preventieprogramma.
Armoede pakken we aan in samenhang met problemen op andere leefgebieden, zoals onderwijs en sport. We leggen actief verbinding met vrijwilligersorganisaties, maatschappelijke organisaties, kerken, ondernemers en verenigingen. De buurtteams zijn een belangrijk middel om die verbinding te leggen.
De aanpak van betalingsachterstanden bij woningbouwcorporaties, die Vaart Welzijn regisseert, wordt voortgezet en uitgebreid met de aanpak van betalingsachterstand bij zorgpremies en lokale belastingen.
5) Sport
Gezonde leefstijl en sport
De uitvoering van sportactiviteiten wordt in Assen gedaan door externe organisaties, hierbij kiest de gemeente een faciliterende rol op afstand. Er wordt vernieuwing mogelijk gemaakt in tal van preventieve projecten, bij Vaart Welzijn, in Mijn Buurt Assen en bij de vele verenigingen. Dwarsverbanden naar andere terreinen als werk en onderwijs worden gelegd, waardoor sport steeds vaker wordt ingezet als middel.
We gaan in 2017 door met het programma GIDS (gezond in de stad), een programma gefinancierd uit rijksmiddelen waarbij wordt ingezet op het verkleinen van gezondheidsachterstanden bij inwoners met een lage sociale status. Het inbedden in reguliere activiteiten van verschillende partijen moet gaan zorgen voor borging.
Bij het vormgeven van de openbare ruimte is aandacht voor inrichting die leidt tot het stimuleren van bewegen.
7) Onderwijs
We gaan de bestuursopdracht Harmonisatiewet uitvoeren in samenwerking met scholen en voorschoolse voorzieningen. Onderdeel hiervan is een plan voor de zorgvuldige afbouw van het peuterspeelzaalwerk. Samen met de vindplaatsen gaan we ouders benaderen om het bereik van peuters te verhogen. We geven de partners de ruimte om de doorgaande lijn te versterken en om het naschoolse aanbod te organiseren.
We actualiseren de samenwerkingsafspraken met partners als Drenthe College, WerkPlein Drentsche Aa, scholen in Groningen en bedrijven. We starten de monitoring met een nulmeting. We continueren de Navigator-aanpak. We werken nauw samen met andere gemeentes in de regio Noord/Midden-Drenthe en met de Arbeidsmarktregio Groningen. We stemmen af met de andere twee RMC-regio’s in Drenthe (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt voor Voortijdig Schoolverlaters).
We voeren de aanpak jeugdwerkloosheid uit en maken een specifiek plan voor Asser jongeren.
We voeren samen met de samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs de werkagenda Passend Onderwijs uit (regio Noord- en Midden-Drenthe) en werken lokaal de visie onderwijs-jeugd uit op het concept van ‘de school als vind- en werkplaats’. Dit doen we samen met het onderwijs, de voorscholen, welzijn en jeugdhulpverlening.
Indicatoren
Toelichting
Via de raadsmonitor sociaal domein rapporteren we halfjaarlijks over de ontwikkelingen in het sociaal domein, ook over diverse indicatoren. We nemen daarin ook bovenstaande indicatoren mee.
Verdieping en links
Van Assen
buurtmonitor AssenRelevante derden
vngBeleidsdocumenten
Collegeprogramma 2014-2018 Mijn Assen
Jaarstukken 2015
Besluit begroting en verantwoording (BBV)
Mijn Assen Minderen met maat
Aanvullende bezuinigingen 2012-2015
Beleidsplan integrale schuldhulpverlening 2013-2016
Herijkingsnota Sportaccommodaties - Blik op de toekomst 2012-2025
Kadernota Sport en Bewegen 2009-2016
Kadernota Sportaccommodaties, Een blik in de toekomst 2008-2025
Niet zorgen voor, maar zorgen dat, Kadernota Wmo 2014
Nota Integraal Jeugdbeleid 2009-2012 - Kansrijk opgroeien in Assen
Participatie de norm, Werk het doel',Kadernota Participatieweg 2014
Positief opgroeien in Assen, Beleidskader jeugd(hulp) 2015 – 2016
Transformatieplan Drentse jeugdzorg 2012-2016 (uitvoeringskader Drentse gemeenten)
Uitvoeringsprogramma transformatie 2015-2017
Veranderagenda Zorg en Welzijn, in Assen kun je op elkaar bouwen, 2012-2016
Verder bouwen, ambities en bezuinigingen 2014-2017
Verordening Jeugdhulp gemeente Assen 2015
Verordening leerlingenvervoer
Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Assen 2015
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs