01. Lokale heffingen

Geraamde opbrengst lokale heffingen

De raming van de totale opbrengst van lokale heffingen bedraagt € 33,0 miljoen bruto (2016: € 32,8 miljoen).

De samenstelling van de voor 2017 geraamde opbrengst en het beloop daarvan in vergelijking met de ramingen voor 2017, zien er als volgt uit.

lokale heffingen 01

 

lokale heffingen 02

Overzicht en beleid lokale heffingen

Onroerendezaakbelasting

Boven-trendmatige verhoging van de OZB-tarieven met 1,5 %.

Het afschaffen van de gebruikersheffing OZB voor niet woningen. Dit is een beleidswijziging naar aanleiding van de vermindering van de opbrengst bij niet woningen als gevolg van leegstand. Leegstand speelt hoofdzakelijk bij kantoren en winkelpanden. Het afschaffen van het gebruikerstarief bij niet-woningen bevordert initiatieven van eigenaren om hun gebouwen - rendabel - te gebruiken dan wel in gebruik te geven. Daarnaast voorkomt het inkomstenderving uit de gebruikersheffing als gevolg van leegstand van niet woningen.

Compensatie van generieke waardedaling door tariefstijging en van generieke waardestijging door tariefdaling. Generiek is in dit verband de totale waardestijging dan wel -daling van de alle onroerende zaken, die belastbaar zijn.

Toeristenbelasting

Verhoging van de Toeristenbelasting met € 0,05 (van € 1,15 naar € 1,20 per overnachting).

Op grond van de controles op aangiftes komen wij met voorstellen om de heffing en inning Toeristenbelasting te verbeteren. Dit geldt met name voor de overnachtingen tijdens grote evenementen in Assen.

Precario

Trendmatige verhoging van de precario met 1 %.

Parkeerbelastingen

Verhoging op basis het nieuwe parkeerbeleid en de daarbij vastgestelde tarieven voor parkeerbelastingen in 2017.

Liggelden

Trendmatige verhoging van de precario met 1 %.

Afvalstoffen- en rioolheffing

Voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing geldt de wettelijke eis van maximaal kostendekkend. De geraamde baten mogen zijn dan de geraamde kosten.

Het beleidsuitgangspunt is dat deze a van kostendekkendheid. De geraamde baten zijn daarbij gelijk aan de geraamde kosten.

Marktgelden

Voor de marktgelden geldt het beleidsuitgangspunt van kostendekkendheid. De geraamde baten zijn daarbij gelijk aan de geraamde kosten.

Algemene rechten (leges)

Voor de algemene rechten geldt voor de wettelijke eis van maximaal kostendekkend, tenzij er sprake is van een tarief dat door de Rijksoverheid is voorgeschreven.

Belastingvoorstellen

De voorstellen tarieven belastingen, heffingen en algemene rechten 2017 bevatten de uitwerking van deze algemene uitgangspunten van het beleid voor lokale belastingen. Deze voorstellen leggen wij nog in 2016 aan de raad voor.

Inzicht wettelijke kostendekkendheid

Wijziging Besluit begroting en verantwoording gemeenten en provincies (BBV)

Voor de afvalstoffenheffing, de rioolheffing en een groot deel van de algemene rechten (leges) geldt de wettelijke eis van kostendekkendheid.

Als gevolg van een wijziging Besluit begroting en verantwoording gemeenten en provincies (BBV) moet de gemeente met ingang van 2017 in de paragraaf lokale heffingen aangeven hoe deze heffingen aan de wettelijke eis van kostendekkendheid voldoen.

Wijziging rekenregels algemeen

De in april 2016 gepubliceerde vernieuwde BBV-regels hebben ook op andere onderdelen in de bestaande financiële aanpak stelselwijzigingen tot gevolg.

Het gaat dan meer in het bijzonder om de verlaging en de herverdeling van de gemeentelijke rentelasten en om de uniformering, standaardisering en verdeling van de gemeentelijke overhead.

In beide gevallen is sprake van ingrijpende aanpassingen die vanaf 2017 wijzigingen in de opbouw en in de omvang van de betrokken kosten tot gevolg hebben en ook tot verschuivingen in de toerekening ervan aan de gemeentelijke producten en taakvelden leiden.

Ook de grondslagen waarop de tarieven van de gemeentelijke heffingen zijn/worden gebaseerd behoren daartoe.

Ook deze beide wijzigingen van het BBV moeten met ingang van 2017 in de begroting worden verwerkt.

Wijziging rekenregels heffing met wettelijke eis kostendekkendheid

Omdat de rekenregels voor de toerekening van directe en indirecte kosten aan heffingen, waarvoor de wettelijke eis van kostendekkendheid geldt, vanaf 2017 wijzigen is het noodzakelijk om de financiële grondslagen waarop de tarieven van de gemeentelijke heffingen tot nu toe zijn gebaseerd aan die nieuwe rekenregels te toetsen, te herijken en zo nodig (op)nieuw vast te stellen. Dit proces vereist zorgvuldigheid en was op het moment van het afsluiten van de begrotingswerkzaamheden nog niet volledig afgerond.

De aandacht concentreerde zich op dat moment met name op het verkrijgen en verbeteren van inzicht in de opbouw en de samenstelling van de heffingsgrondslagen voor de gemeentelijke leges. Die stonden op dat moment nog niet vast en waren dus ook niet beschikbaar om direct vanaf 2017 in de paragraaf lokale heffingen te kunnen worden gepresenteerd. Wij komen hierop separaat, zo mogelijk gelijktijdig met de vaststelling tarieven voor belastingen, heffingen en rechten bij de raad op terug.

Voor wat betreft de afvalstoffenheffing en de rioolheffing was/is dat beeld er inmiddels wel. Opbouw en samenstelling en het inzicht in de mate van kostendekkendheid van deze beide heffingen is om die reden hierna opgenomen.

lokale heffingen 03

Lokale belastingdruk

Aanduiding belastingdruk door vergelijking

Deze paragraaf duidt de lokale belastingdruk aan door vergelijking van:
De belangrijkste tarieven met het laagste, het gemiddelde en het hoogste tarief in Nederland (tabel 1).
De tarieven die betrekking hebben op wonen, met andere Drentse gemeenten en een aantal referentie gemeenten (tabel 2).
De tarieven die betrekking hebben op wonen, met die van de voorgaande 5 jaar (tabellen 3 en 4).

Indicatief karakter

Heffingen van gemeenten zijn lastig te vergelijken en blijven daarom een indicatie. Dit heeft te maken met de volgende factoren:
Gemeente maken verschillend gebruik van hun belastinggebied. Zo heft Assen niet zoals in een aantal andere gemeenten forensen- en hondenbelasting.

Gemeente gaan verschillend om met de belastingplicht. Assen legt bijvoorbeeld de rioolrechten hoofzakelijk neer bij de gebruiker. Er zijn gemeenten die dit bij de eigenaar leggen.

Gemeenten hanteren verschillende heffingsmaatstaven. Zo verschillen de heffingsgrondslagen van gemeenten voor rioolrechten bij de grootverbruiker aanzienlijk.

Niet voor alle heffingen zijn landelijke gegevens beschikbaar. De beschikbaarheid van landelijke cijfers beperken zich overigens tot het voorafgaande belastingjaar.

lokale heffingen 06